Guide för att trimma BMW B58 / Toyota B58 motor
B58 motor. Kort introduktion
Information
B58 Turbomatad 3.0-liter rak sexa med 326-340hp och 450Nm 11.0:1 i kompressionsförhållande. Direktinsprutning med Vatten/Luft intercooler som är integrerad i insugets plenum.
Motorblocket är så kallat "Closed-deck" design för bättre hållbarhet i aluminium.
B58TU (Technical update) uppdaterad version skedde 2019 och innebär en rad förbättringar som beskrivs i varje del nedan.
Vilka bilar använder B58 motor?
Motorkod / Effekt / Kaross
- B58B30M0
Effekt: 326 hk (240 kW) vid 5500–6500 rpm
Vridmoment: 450 Nm vid 1380–5000 rpm
Används i:
BMW 340i (F30)
BMW 440i (F32)
BMW 740i (G11)
BMW X3 M40i (G01)
Toyota Supra (A90, tidiga modeller) - B58B30O1
Effekt: 340 hk (250 kW) vid 5000–6500 rpm
Vridmoment: 500 Nm vid 1600–4500 rpm
Används i:
BMW M340i (G20)
BMW Z4 M40i (G29)
Toyota Supra (A90, senare modeller) - B58B30M1
Effekt: 374 hk (275 kW) vid 5500–6500 rpm
Vridmoment: 500 Nm vid 1850–5000 rpm
Används i:
BMW M440i (G22)
BMW M340i (G20, senare modeller) - B58B30C
Effekt: 326 hk (240 kW) vid 5000–6000 rpm
Vridmoment: 450 Nm vid 1600–4500 rpm
Används i:
BMW 540i (G30, med mildhybridteknik)
BMW X5 xDrive40i (G05, med mildhybridteknik)
BMW X7 xDrive40i (G07, med mildhybridteknik) - B58B30D
Effekt: 387 hk (285 kW) vid 5800–6500 rpm
Vridmoment: 500 Nm vid 1800–5000 rpm
Används i:
BMW X3 M40i (G01, senare modeller)
BMW X4 M40i (G02) - B58TU1
Effekt: Varierar beroende på modell, upp till 374 hk (275 kW)
Vridmoment: Upp till 500 Nm
Används i:
Senare modeller av BMW M340i, Z4 M40i
Toyota Supra
Andra BMW-modeller med 40i-beteckning.
ECU-programvara – Motorstyrning
Alla ändringar som påverkar luft-bränsleblandningen måste justeras i motorstyrningens programvara, oavsett om ändringen är liten eller stor.
Exempel 1:
Om du byter till spridare med annat flöde, en hårdvaruförändring som märkbart påverkar motorn, kan bilen bli svår att köra.
Exempel 2:
Om du byter intercooler kanske bilen fungerar precis som vanligt utan märkbar skillnad.
I båda fallen behöver programvaran justeras för att optimera motorns prestanda.
Liknelse:
Motorstyrningen (ECU) kan anpassa sig till olika situationer för att skydda motorn. Tänk dig att det finns 10 steg av säkerhetsmarginal åt både höger och vänster.
Om hårdvaran ändras och programvaran måste justera 3 steg åt ett håll, som ny standard, finns bara 7 steg kvar i marginalen.
För att återställa balansen till 0 måste programvaran justeras.
Olika trimsteg
Företag väljer att dela upp modifieringar i trimsteg. Steg 1, 2, 3 osv. Här delar vi upp dem i kategorier samt svårighetsgrad vid montering och det behöver inte stämma exakt överens med hur andra delar upp det. Det är högst personligt.
- B58 Steg 1 - upp till 400hp
- B58 Steg 2 - upp till 500hp
- B58 Steg 3 - upp till 600hp
- B58 Steg 4 - över 600hp
1.
B58 Steg 1 - upp till 400hp
Enklare modifieringar
Svårighetsgrad 1/5
Luftfilter
B58 Gen1 och Gen2 har olika insugsystem / inlopp.
Downpipe
Topplock och grenrör skiljer mellan B58 Gen1 och Gen2 men samma downpipe kan användas till båda.
Avgassystem
Avgassystem påverkar motorns flöde och hästkrafter i största grad. Monteringen skiljer dock beroende på vilken bil avgassystemet skall monteras på då B58 motorn sitter monterad i flertalet olika bilar. Här är en lista på de olika bilmodeller som har B58 motor:
BMW
3-serien:
BMW 340i (F30/F31) – 2015–2019
BMW M340i (G20/G21) – 2019 och framåt
4-serien:
BMW 440i (F32/F33/F36) – 2016–2020
BMW M440i (G22/G23/G26) – 2020 och framåt
5-serien:
BMW 540i (G30/G31) – 2016 och framåt
6-serien:
BMW 640i (G32) – 2017 och framåt (Gran Turismo)
7-serien:
BMW 740i (G11/G12) – 2015 och framåt
8-serien:
BMW 840i (G14/G15/G16) – 2019 och framåt
Z-serien:
BMW Z4 M40i (G29) – 2019 och framåt
X-serien (SUV):
BMW X3 M40i (G01) – 2017 och framåt
BMW X4 M40i (G02) – 2018 och framåt
BMW X5 xDrive40i (G05) – 2018 och framåt
BMW X6 xDrive40i (G06) – 2019 och framåt
BMW X7 xDrive40i (G07) – 2018 och framåt
Alpina
Alpina B3 (G20) – 2020 och framåt
Alpina B4 (G22/G26) – 2022 och framåt
Toyota
Toyota GR Supra (A90) – 2019 och framåt
Motorolja / Oljefilter
När en motor trimmas så går den ofta varmare. Om inte aggresivare tändning gör så att motorn går varmare så gör körstilen att allt blir varmare. Inget konstigt. Byt därför olja och oljefilter oftare!
-Olja är billigare än motorhaveri.
2.
B58 Steg 2 - upp till 500hp
Delar som bidrar till motorns hållbarhet så som kylning, smörjning. Här handlar det om att öka säkerhetsmarginalerna.
Svårighetsgrad 2/5
Intercooler (Insug)
Original så är en vatten/luft intercooler inbyggd i insuget. Denna fungerar med högre motoreffekt men kan också vid extrem trimmningsgrad bytas ut mot en luft/luft intercooler som monteras framför vattenkylaren.
Bränslespridare
B58 har direktinsprutning
B58TU från 2022 fick även portinsprutning. De modellerna har både direktinsprutning och port insprutning. Spridarna för direktinsprutning har samma passform men sprutbild är ändrad.
Insug på eftermarknaden brukar alltid ha portinsprutning (Port injection) =spridare i insuget vilket minimerar risk för avlagringar på insugningsventilerna eftersom bränslet hjälper till att rengöra ventilerna.
Notera
Om direktinsprutning skall deaktiveras så måste bränslespridare demonteras och hålen pluggas.
Varför?
När de är aktiva så kyls de av bränsle. När de är inaktiva så skulle förbränningsrummets temperatur överhetta spridaren som skulle smälta och hamna i förbränningsrummet med motorhaveri som resultat.
Port injektorer som monteras i insugets runners:
Vattenkylare
B58TU (Gen2) har dubbla vattenpumpar. En som kyler motorblock och en som kyler topplock. Multirem system är även bytt för att driva en extra pump.
Oljekylare
B58 har ingen extern luft-olja kylare utan använder sig av en vatten-olja värmeväxlare original.
- Se alltid till att ha tillräcklig oljekylning!
- Om oljetemperaturen i tråget når 120 grader, kan det vara över 150 grader vid motorlagren. Bra lager kan klara detta, men inte oljan.
Om oljan blir för varm:
- Den blir för tunn och tappar sin förmåga att smörja.
- Motorlagren skadas, vilket ökar spelet (mellanrummet) och sliter på andra delar när lagerrester sprids i motorn.
- Oljetrycket sjunker.
- Vevaxel och lager börjar gnugga direkt mot varandra (metall mot metall).
- Värme och missljud uppstår (även om ljudet oftast inte hörs i tid).
- Till slut kan lagren och vevaxeln svetsas fast i varandra på grund av värmen.
Växellådskylare:
Vevhusventilation
B58 PCV (Positive Crankcase Ventilation) är något som är ett vanligt problem. Membranet går sönder och ventilationen fungerar inte längre som den skall.
Vid tuning så ökas trycket i motorns förbränningsrum och där med även vevhusets tryck / pulser. Därför uppgraderas befintlig vevhusventilation till en med mer flöde eller till två stycken.
Bränslepump
Lågtryckspump
Högtryckspump (High-pressure fuel pump - HPFP)
Bränslepump är bytt till en med högre flöde.
HDP5 EVO sitter i B58
HDP6 EVO sitter i B58 TU
Har du en Gen1 B58 så kan du använda en Gen 2 B58TU som har mer flöde och tillåter upp till 500hp.
3.
B58 Steg 3 - upp till 600hp
Större modifieringar som ofta kräver tillbehör och förbrukningsmaterial mer än vad som följer med produkterna som finns tillgängligt.
Svårighetsgrad 3/5
Turboaggregat
Original turboaggregat har ett turbinhus som sitter ihop med grenröret som är delbart i 3 delar. Här finns olika alternativ vid uppgradering.
- Montera en supercore i befintligt turbinhus med samma turbinhjul storlek som original. Här behövs inga modifieringar mot den varma sidan (avgassidan). Endaste eventuella luft, vatten och oljerör kan behöva bytas eller justeras.
- Bearbeta original turbinhus så en supercore med större turbin får plats som tillåter mer kraft.
- Byt ut grenrör så en större turbo från eftermarknaden kan monteras. Detta är den absolut vanligaste modifikationen som också ger mest flexibilitet i turboval och installation samt max motorkraft.
Växellådsoptimering
Likt en optimering av motorstyrdorn för jämn och fin kraft så optimeras även växellådans styrdon för att passa motor och körstil. Detta är en vanlig uppgradering som ger bra körbarhet och kontroll.
4.
B58 Steg 4 - över 600hp
Större modifieringar som kräver att motorn öppnas. Här byts alla interna delar till uppgraderade när motor är demonterad.
Svårighetsgrad 5/5
Kamaxlar / Ventiler
Förutom motorblock i aluminium så är även topplock av aluminium med 24 ventiler (4 ventiler/cylinder). BMW valvetronic och dubbel VANOS
Kolvar
Original borrmått är 82 mm (3.23 inch) med en slanglängd på 94.6 mm (3.72 inch). Kompressionsförhållande är 11.0:1
Vevstakar
Notera att vevstakar som byter ut original finns i olika längder.
- 148,00mm
- 148,17mm
- 148,18mm
Topplockspackning
Original B58 borrmått är 82mm
Notera att topplockspackningar skiljer sig åt mellan B58 och B58TU
B58 har tvådelad kamkedja och B58TU har en hel kamkedja samt ändrad VANOS.
Detta syns tydligt på packningens uttag för kamkedja där Generation 1 med tvådelad kamkedja är förskjuten kraftigt i sidled.
Motorbultar
Topplocksbultar, Ramlagerbultar, Vevlagerbultar
Motorlager
B58TU Gen2 vevaxel är lättare då material och bearbetning ändrats. Samma ramlager och vevlager med axiallager passar ändå.
Motorlager till B58 finns från både KING och ACL. ACL erbjuder bara vevlager medan KING erbjuder både ramlager och vevlager.
KING bearings bild på ramlager där ett par har axiallager inbyggt och sitter på position 4. Längden på detta är:
24.9 mm
0.980 tum
Längden på de andra positionerna 1-3,5-7 är:
18.6 mm
0.732 tum
Ramlagrens säte (Huset) skall vara:
60.01 / 0.00 mm
2.3627 / 0.0000 inch
- Mät alltid lagerspel innan slutlig montering
- Använd monteringsfett som skyddar under uppstartsfasen
