Hur du konar ett bromsrör (dubbelkona)
Hur du gör en dubbelkona på ett bromsrör i tre enkla steg. På bild nummer två så ser du exempel på en dubbelkona som är monterad i bromsrörsnippel hona samt hane.
- Dubbelkona
- Bromsrörsnippel
- DIN vs SAE bromsrör
1 ▼
Dubbelkona
Denna har många namn. Dubbelkona / SAE Double flare / Inverted flare. Viktigast här är att du får dubbla lager med bromsrör och att det blir som nummer 4 på bilden.
Steg för steg ser du enkelt hur denna dubbelkona tillverkas.

Ett bromssystem skall använda dubbelkona för säkerheten. -Inte enkelkona.
2 ▼
Bromsrörsnippel
Här ser vi hur en dubbelkona passar i en bromsrörsnippel. Oavsett om du använder en nippel med invändig eller utvändig gänga så är det viktigt att bromsrörsnippeln har en fasning som motsvarar konan på bromsröret.
Se bild för exempel.

3 ▼
DIN vs SAE bromsrör
På bilden så kan vi enkelt se vad som skiljer en DIN nippel / kona mot en SAE.
SAE
Bromsnippel och bromsrörskona har en ~45 graders lutning på sätet.
DIN
Bromsnippel och bromsrörskona har en 90 grader vinkel på sätet.
Även konan på bromsröret som ansluter mot resten av systemet skiljer lite åt.
Går det att blanda DIN och SAE konor?
Dessa fungerar ihop men man skall inte blanda dem då detta äventyrar bromssystemets säkerhet.

▼
▼
▼
-
Bromssystem
- Bromssystem: Delar och inkoppling
- Bromsvåg
- Bromscylinder: Välj rätt storlek & gänga på huvudbromscylinder
- Bromskoppling - Konvex eller konkav
- Bromsnipplar (Video)
- Bromsvätska: information
- Carbotech: Välja rätt bromsbelägg
- Hur du luftar bromsar och koppling.
- Installation fördelningsventil
- Kona bromsrör