Carbotech: Välja rätt bromsbelägg
Samlad information som skall vägleda med information om de olika bromsbeläggen från Carbotech.
Vi har delat in dessa i 4 olika kategorier för att förenkla valet av bromsbelägg så mycket som möjligt. Carbotech skriver i många fall att bromsbelägg inte är för gatbruk. Detta stämmer på många sätt men upp till XP8 så har beläggen flitigt används på gata med bra resultat.
- GATA / LÄTTARE BANA / KONBANA
1521 / AX6 / XP8 - BANKÖRNING / RACING
XP10 / XP12 / XP20 - LÅNGLOPP / RACING
XP24 / RP2 - ÖVRIGT
913

Gata / Lättare bana / Konbana
Material: 1521 - Användning: Gata
Temperatur upp till ~426 grader
Carbotech™ 1521™ är högpresterande gatubelägg. 1521™-beläggen är kända för sin frisättning och modulering, tillsammans med oöverträffad rotorvänlighet. 1521™ är också en blandning med mycket låg damm och låg ljudnivå med ett utmärkt initialbett. Denna blandningens utmärkta linjära vridmomentproduktion ger otrolig bromskraft utan ABS. Carbotech™ 1521™ driftsområde börjar vid omgivande temperatur och går upp till 800°F (426°C+). 1521™ är lämplig för ALLA gatubilar, perfekt för din dragbil. Carbotech™ 1521™ rekommenderas INTE för NÅGON bankörning.
Material: AX6 - Användning: "Konbana"
Temperatur upp till ~537 grader
AX6™ är speciellt konstruerad för Konbanekörning / lättare bankörning. En bromsblandning med högt vridmoment som ger pålitlig och konsekvent prestanda över ett mycket brett driftstemperaturområde på 50°F till 1000°F + (10°C till 537°C+). Den avancerade sammansatta matrisen ger ett utmärkt initialt bett, hög friktionskoefficient vid lägre temperaturer tillsammans med mycket progressiv bromsmodulering och frigöringsegenskaper.
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Material: XP8 - Användning: Performance och Racing
Temperatur upp till ~676 grader
En bromsblandning med högt vridmoment med ett brett driftstemperaturområde på 200°F-1250°F+ (93°C till 676°C+). Carbotech™ XP8™ är den första av våra racingblandningar. Den ger bra initialt bett vid tävlingstemperaturer, hög friktionskoefficient, utmärkta modulerings- och släppegenskaper. XP8™ erbjuder extremt hög fade-motstånd och är mycket rotorvänlig. Det är perfekt för trackday-användning med alla däck.
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Bankörning / Racing
Material: XP10 - Användning: Performance and Racing
Temperatur upp till ~801 grader
När Carbotech™ släppte lös XP10™ till allmänheten samlade den omedelbart flera regionala, divisions- och nationella mästerskap. XP10™ har ett mycket starkt initialbett med en friktionskoefficient och rotorvänlighet oöverträffad i branschen. Beständigheten mot fade är över 1475°F (801°C). XP10™ behåller fortfarande den mycket berömda releasen, utmärkta moduleringen och rotorvänligheten som har gjort alla Carbotech™-bladndningar så framgångsrika.
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Material: XP12 - Användning: Performance and Racing
Temperatur upp till ~1010 grader
Ett annat mycket framgångsrikt belägg i XP™-serien med utmärkt initialt bett-, vrid- och fade motstånd utöver XP10™-blandningen. XP12™ har ett temperaturområde på 250°F till 1850°F+ (121°C till 1010°C+). XP12™ har den utmärkta Carbotech™-frigöringen och moduleringen som har gjort alla andra Carbotech™-föreningar så framgångsrika. XP12™ är mer rotoraggressiv än XP10™, men jämfört med konkurrenterna är XP12™ fortfarande väldigt rotorvänlig.
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Material: XP20 - Användning: Performance and Racing
Temperatur upp till ~1093 grader
XP20™ är den senaste versionen av den mycket framgångsrika XP™-serien av belägg. Med ett extremt aggressivt initialbett, linjär vridmomentkurva och utmärkt fade motstånd är XP20™ ytterligare ett stort steg i utvecklingen av XP™-serien av föreningar från Carbotech™. XP20™ har ett temperaturområde på 275°F till 2000°F+ (135°C till 1093°C+). Carbotech™ XP20™ upprätthåller en tradition av att ha den enastående släppegenskaper och modulering som har gjort alla andra Carbotech™-föreningar så framgångsrika.
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Långlopp / Racing
Material: XP24 - Användning: Performance and Racing
Temperatur upp till ~1093 grader
XP24™ är toppen av den extremt framgångsrika XP™-serien av sammansättningar konstruerade av Carbotech™. Denna förening är baserad på samma grunder som finns i alla andra Carbotech™-formuleringar. XP24™ har ännu mer initialbett, mer övergripande bett och mer vridmoment tillsammans med den mest linjära vridmomentkurvan Carbotech någonsin har erbjudit. De termiska egenskaperna är av de högsta Carbotech™-erbjudandena tillsammans med en av de högsta friktionskoefficienterna som erbjuds av någon inom bromsindustrin. Denna blandning är den blandning som Carbotech™ är längst med att bära eftersom den ursprungligen konstruerades för endurance-racing på de högsta proffsnivåerna. Denna revolutionerande nya blandning har varit extremt framgångsrik med i sprint, endurance racing med mera. XP24™ har ett temperaturområde på 400°F till 2000°F+ (204°C till 1093°C+).
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Material: RP2 - Användning: Långlopp
Temperatur upp till ~787 grader
RP2™-blandningen konstruerades för endurance racing / långlopp baserat på den mycket framgångsrika formuleringen i XP™-serien. RP2™ har ett starkt initialbett, lite mindre modulering än XP12™, men bibehåller fortfarande rotorvänligheten hos XP™-serieblandningar. RP2™ har stor motståndskraft mot fade med ett temperaturområde på 250°F till 1450°F+ (121°C till 787°C). RP2™ är lika rotorvänlig som sammansättningar i XP™-serien.
Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!
Övrigt
Material: 913 - Användning: Bromsbackar
Temperatur upp till ~400 grader
En D.O.T.-godkänd högpresterande blandning för bromsbackar på högpresterande gatufordon och racerbilar. Carbotech™ Kelated Metallic (CKM) uppnår en mycket hög friktionskoefficient (ca 0,48 till 0,50) genom att dra fördel av en kemisk reaktion i friktionsmassan, som skapar en trelegerad metallfilm vid gränssnittet mellan foder och trumma när den utsätts för värme och tryck. Designad för att övervinna bristerna hos andra linermaterial, är CKM mycket mångsidig och ger utmärkt bromsprestanda i en mängd olika applikationer. Denna blandning uppvisar utmärkta slitageegenskaper och mycket hög motståndskraft mot låsning vid hård inbromsning. Optimalt rekommenderat driftstemperaturintervall är från omgivningstemperatur till 750°F.
▼
▼
▼
-
Bromssystem
- Bromssystem: Delar och inkoppling
- Bromsvåg
- Bromscylinder: Välj rätt storlek & gänga på huvudbromscylinder
- Bromskoppling - Konvex eller konkav
- Bromsnipplar (Video)
- Bromsvätska: information
- Carbotech: Välja rätt bromsbelägg
- Hur du luftar bromsar och koppling.
- Installation fördelningsventil
- Kona bromsrör