Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

 

Carbotech: Välja rätt bromsbelägg

Samlad information som skall vägleda med information om de olika bromsbeläggen från Carbotech.
Vi har delat in dessa i 4 olika kategorier för att förenkla valet av bromsbelägg så mycket som möjligt. Carbotech skriver i många fall att bromsbelägg inte är för gatbruk. Detta stämmer på många sätt men upp till XP8 så har beläggen flitigt används på gata med bra resultat.

  • GATA / LÄTTARE BANA / KONBANA
    1521 / AX6 / XP8
  • BANKÖRNING / RACING
    XP10 / XP12 / XP20
  • LÅNGLOPP / RACING
    XP24 / RP2
  • ÖVRIGT
    913
 
 
 
 

Gata / Lättare bana / Konbana

 

 

Material: 1521 - Användning: Gata

Temperatur upp till ~426 grader

Carbotech™ 1521™ är högpresterande gatubelägg. 1521™-beläggen är kända för sin frisättning och modulering, tillsammans med oöverträffad rotorvänlighet. 1521™ är också en blandning med mycket låg damm och låg ljudnivå med ett utmärkt initialbett. Denna blandningens utmärkta linjära vridmomentproduktion ger otrolig bromskraft utan ABS. Carbotech™ 1521™ driftsområde börjar vid omgivande temperatur och går upp till 800°F (426°C+). 1521™ är lämplig för ALLA gatubilar, perfekt för din dragbil. Carbotech™ 1521™ rekommenderas INTE för NÅGON bankörning.

 

Material: AX6 - Användning: "Konbana"

Temperatur upp till ~537 grader

AX6™ är speciellt konstruerad för Konbanekörning / lättare bankörning. En bromsblandning med högt vridmoment som ger pålitlig och konsekvent prestanda över ett mycket brett driftstemperaturområde på 50°F till 1000°F + (10°C till 537°C+). Den avancerade sammansatta matrisen ger ett utmärkt initialt bett, hög friktionskoefficient vid lägre temperaturer tillsammans med mycket progressiv bromsmodulering och frigöringsegenskaper.

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 

Material: XP8 - Användning: Performance och Racing

Temperatur upp till ~676 grader

En bromsblandning med högt vridmoment med ett brett driftstemperaturområde på 200°F-1250°F+ (93°C till 676°C+). Carbotech™ XP8™ är den första av våra racingblandningar. Den ger bra initialt bett vid tävlingstemperaturer, hög friktionskoefficient, utmärkta modulerings- och släppegenskaper. XP8™ erbjuder extremt hög fade-motstånd och är mycket rotorvänlig. Det är perfekt för trackday-användning med alla däck.

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 
 
 

Bankörning / Racing

 

 

Material: XP10 - Användning: Performance and Racing

Temperatur upp till ~801 grader

När Carbotech™ släppte lös XP10™ till allmänheten samlade den omedelbart flera regionala, divisions- och nationella mästerskap. XP10™ har ett mycket starkt initialbett med en friktionskoefficient och rotorvänlighet oöverträffad i branschen. Beständigheten mot fade är över 1475°F (801°C). XP10™ behåller fortfarande den mycket berömda releasen, utmärkta moduleringen och rotorvänligheten som har gjort alla Carbotech™-bladndningar så framgångsrika.

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 

Material: XP12 - Användning: Performance and Racing

Temperatur upp till ~1010 grader

Ett annat mycket framgångsrikt belägg i XP™-serien med utmärkt initialt bett-, vrid- och fade motstånd utöver XP10™-blandningen. XP12™ har ett temperaturområde på 250°F till 1850°F+ (121°C till 1010°C+). XP12™ har den utmärkta Carbotech™-frigöringen och moduleringen som har gjort alla andra Carbotech™-föreningar så framgångsrika. XP12™ är mer rotoraggressiv än XP10™, men jämfört med konkurrenterna är XP12™ fortfarande väldigt rotorvänlig.

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 

Material: XP20 - Användning: Performance and Racing

Temperatur upp till ~1093 grader

XP20™ är den senaste versionen av den mycket framgångsrika XP™-serien av belägg. Med ett extremt aggressivt initialbett, linjär vridmomentkurva och utmärkt fade motstånd är XP20™ ytterligare ett stort steg i utvecklingen av XP™-serien av föreningar från Carbotech™. XP20™ har ett temperaturområde på 275°F till 2000°F+ (135°C till 1093°C+). Carbotech™ XP20™ upprätthåller en tradition av att ha den enastående släppegenskaper och modulering som har gjort alla andra Carbotech™-föreningar så framgångsrika.

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 
 
 

Långlopp / Racing

 

 

Material: XP24 - Användning: Performance and Racing

Temperatur upp till ~1093 grader

XP24™ är toppen av den extremt framgångsrika XP™-serien av sammansättningar konstruerade av Carbotech™. Denna förening är baserad på samma grunder som finns i alla andra Carbotech™-formuleringar. XP24™ har ännu mer initialbett, mer övergripande bett och mer vridmoment tillsammans med den mest linjära vridmomentkurvan Carbotech någonsin har erbjudit. De termiska egenskaperna är av de högsta Carbotech™-erbjudandena tillsammans med en av de högsta friktionskoefficienterna som erbjuds av någon inom bromsindustrin. Denna blandning är den blandning som Carbotech™ är längst med att bära eftersom den ursprungligen konstruerades för endurance-racing på de högsta proffsnivåerna. Denna revolutionerande nya blandning har varit extremt framgångsrik med i sprint, endurance racing med mera. XP24™ har ett temperaturområde på 400°F till 2000°F+ (204°C till 1093°C+).

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 

Material: RP2 - Användning: Långlopp

Temperatur upp till ~787 grader

RP2™-blandningen konstruerades för endurance racing / långlopp baserat på den mycket framgångsrika formuleringen i XP™-serien. RP2™ har ett starkt initialbett, lite mindre modulering än XP12™, men bibehåller fortfarande rotorvänligheten hos XP™-serieblandningar. RP2™ har stor motståndskraft mot fade med ett temperaturområde på 250°F till 1450°F+ (121°C till 787°C). RP2™ är lika rotorvänlig som sammansättningar i XP™-serien.

Carbotech skriver: INTE FÖR GATANVÄNDNING!

 
 
 

Övrigt

 

 

Material: 913 - Användning: Bromsbackar

Temperatur upp till ~400 grader

En D.O.T.-godkänd högpresterande blandning för bromsbackar på högpresterande gatufordon och racerbilar. Carbotech™ Kelated Metallic (CKM) uppnår en mycket hög friktionskoefficient (ca 0,48 till 0,50) genom att dra fördel av en kemisk reaktion i friktionsmassan, som skapar en trelegerad metallfilm vid gränssnittet mellan foder och trumma när den utsätts för värme och tryck. Designad för att övervinna bristerna hos andra linermaterial, är CKM mycket mångsidig och ger utmärkt bromsprestanda i en mängd olika applikationer. Denna blandning uppvisar utmärkta slitageegenskaper och mycket hög motståndskraft mot låsning vid hård inbromsning. Optimalt rekommenderat driftstemperaturintervall är från omgivningstemperatur till 750°F.