Bromscylinder: Välj rätt storlek & gänga på huvudbromscylinder

Att välja rätt huvudbromscylinder kan verka som en omöjlighet. -Så är det inte och du kommer förstå varför på ett enkelt sätt nu.
Vad du behöver välja rätt huvudbromscylinder
- Räkna ut storlek på huvudbromscylinder
- Olika storlekar på huvudbromscylinder
- Vanligast setup av huvudbromscylindrar
- Välja bromscylinder - Lista
- Huvudbromscylinder - utlopp (trycksida)
- Huvudbromscylinder - inlopp
- Montering av huvudbromscylinder
- Bromscylinder är trasig vid montering
1 ▼
Räkna ut storlek på huvudbromscylinder
3 steg som visar hur du räknar ut vilken storlek en bromscylinder skall ha.1. Åtgång vätska till bromsok
Hur mycket vätska kräver bromsoken vid broms?
I detta exempel så använder vi ett bromssystem med bromsvåg. En 0,625" huvudcylinder fram och en 0,625" bak. Kolvar i bromsoken mäter 54mm i diameter både bak och fram.
- Räkna ut kolvarea
Använd formel Pi*r*r = kolvarea
Pi = 3,14
r= radien (radien=diameter/2)
3,14*27*24=2289
En 54mm kolv behöver alltså 2289mm2 vätska för att flytta sig 1mm. - Antal kolvar
Nu vet vi att en kolv behöver 2289mm2 vätska för att flytta sig 1mm.
Räkna bara ut det antal kolvar som hör till en bromscylinder.
I detta fallet så har vi 4 kolvar till en bromscylinder. (Enkolvsok räknas som två kolvar.)
4x2289=9156
Alla fyra kolvarna till en bromscylinder behöver alltså totalt 9156mm2 för att flytta sig en mm - Resultat
Nu vet vi att en krets behöver 9156mm2 för att flytta sig en millimeter.
OBS - Enkolvsok räknas som två kolvar. Med andra ord så tar du kolvarean x2
Är du inte nöjd med befintliga bromscylindrar?
Problem: Du behöver trampa flera gånger för att skapa tryck i bromssysystemet
Orsak: Luft i bromssystemet eller för liten huvudbromscylinder.
Lösning: Lufta bromssystemet noga, vik ner ledningar som sitter högt under luftningen för att frigöra luftbubblor. Fungerar inte detta så byt till en större bromscylinder.
---
Problem: Dålig bromsverkan och stum pedal trots att du trampar hårt.
Orsak: Dåliga/glasade bromsbelägg eller för stor huvudbromscylinder.
Lösning: Kontrollera så ytan på bromsbeläggen inte är glasad. Den skall vara "ruggig" för att skapa friktion. Använd en mindre huvudbromscylinder.
---
Problem: Bra bromsverkan men svampig pedal.
Orsak: Luft i bromssystemet
Lösning: Lufta bromssystemet noga, vik ner ledningar som sitter högt under luftningen för att frigöra luftbubblor
2. Pumpbar vätska Bromscylinder
Hur mycket vätska kan en 0,625" bromscylinder flytta?
- Pumpbar vätska
0,625" = 5/8" = 15,87mm
Använd formel Pi*r*r = kolvarea
Pi = 3,14
r= radien (radien=diameter/2)
3,14*7,935*7,935=197mm2
En 0,625" bromscylinder kan alltså flytta 197mm3 vätska per millimeter. - Slaglängd på bromscylinder
En bromscylinder har cirka 30mm slag.
30x197= 5910mm3 - Resultat
Nu vet vi att en 0,625" cylinder max kan flytta 5910mm3 vätska
3. Matcha bromsok och bromscylinder
Räkna ut om en bromscylinder passar.
Våra fyra kolvar behöver 9156mm2 för att röra sig 1mm.
Den pumpbara vätskan som en 0,625" cylinder räcker alltså inte.
Men kolvarna rör sig sällan en millimeter för att trycka bromsbeläggen mot bromsskivan utan snarare 0,5mm. Detta är ingen vetenskap utan kan skilja sig mellan installationer och andra parametrar. Ibland kan det vara 0,4 och ibland 0,6mm eller helt andra siffror. Här ser vi en stor faktor som gör att det inte är en exakt vetenskap att räkna på.
Räkna med att kolvarna rör sig 0,5mm för att trycka bromsbeläggen mot bromsskivan.
9156mm*0,5= 4578mm3
Nu ser vi att en 0,625" cylinder räcker till för att bromsa bilen.
Cirka 3/4 slag på vår huvudbromscylinder går åt till detta.
Resultat:
När tryckstången på huvudbromscylindern är intryckt 3/4-delar så är bromsbeläggen tryckta mot bromsskivan.
En större bromscylinder ger mer motstånd i bromspedalen men mindre klämkraft.
En mindre bromscylinder ger mindre motstånd i bromspedalen men mer klämkraft.
2 ▼
Olika storlek på huvudbromscylinder
- 0,625" / 5/8" / 15,87mm = 5910 mm3
- 0,7" / 17,78mm = 7440 mm3
- 0,75" / 3/4" / 19,05mm = 8550 mm3
- 0,875" / 22,225mm = 11632 mm3
- 1" / 25,4mm = 15210 mm3
3 ▼
Vanligast setup av huvudbromscylindrar
- 0,625" främre krets
- 0,7" bakre krets
- 0,75" koppling
4 ▼
Välja bromscylinder - Lista
Vilken storlek du skall välja går att räkna ut genom exempel ovan men här nedan är en lista på vilken storlek som är vanlig till olika bromsok/kolvstorlekar.
Fram:
0,625" = Enkolvsok som har en kolvdiameter upp till ca 60mm
0,625" = Fyrkolvsok som har en kolvdiameter upp till ca 30mm
0,625" = Totala kolvarean är upp till ca 11000mm2
Vill du ha en mer stum pedal så välj 0,7" huvudcylinder.
Bak:
0,7" = Enkolvsok som har en kolvdiameter upp till ca 50mm
0,7" = Fyrkolvsok som har en kolvdiameter upp till ca 25mm
0,7" = Totala kolvarean är upp till ca 9100mm2
Ovan är generella riktlinjer som har fungerat bra även om den personliga känslan spelar stor roll och kan vara avgörande på vilken cylinder som i slutändan väljs.
5 ▼
Huvudbromscylinder - utlopp (trycksida)
Gänga Utloppet är vinklat och har 3/8" -24 gänga med en konkav kona i botten. Tumgänga har blivit en slags marknadsstandard.
Tätning Det går att använda nipplar som tätar i botten mot konan. Dessa skall då vara konkav. Men det går även att använda bricktätning mot anläggningsytan i toppen mot bromscylindern.
Storlek på bromsrör som används är 3/16" och storlek på bromsslang är 1/8".

Tryckstången har 5/16" -20 gänga
6 ▼
Huvudbromscylinder - inlopp
Gänga Inloppet är placerat i änden av bromscylindern och har 7/16" -20 gänga med en konvex kona i botten. Tumgänga har blivit en slags marknadsstandard.
Tätning Det går att använda nipplar som tätar i botten mot konan. Dessa skall då vara konvex. Men det går även att använda bricktätning mot anläggningsytan i toppen mot bromscylindern.
Storlek på bromsrör och slang som används är 1/4". Ibland används även 7/16" gänga ihop med 3/16" bromsrör så var uppmärksamma på benämningarna. Eftersom inloppet inte är trycksatt utan bara rinner ner i huvudcylindern så bör innerdiameter på röret / slangen vara minsta ~6mm eller 1/4" så att vätskan inte bromsas i ett mindre rör.

7 ▼
Montering av huvudbromscylinder
När en huvudbromscylinder monteras så är det bra att försöka hålla tryckstången så rak som möjligt i förhållande till kroppen på din huvudcylinder. Då blir inte trycket snett och belastar inte packningar ojämt. Ojämt tryck ger ökat slitage.
Var även noga att tryckstången är obelastad i viloläget så inte bromsvätska hindras från att rinna ner i cylindern.
8 ▼
Bromscylinder är trasig vid montering
Om en broms eller kopplingscylinder trycks ihop torr så kan packningarna vrida sig eller ta skada. Tryck inte ihop en broms/kopplingscylider när den är torr/ny då packningarna kan klibba lite mot cylinderväggarna och packningarna kommer då mest troligt att ta skada. Cylindern levereras väldigt lätt inoljad så det räknas inte ens. Häll i bromsvätska innan kolven trycks ihop. Detta gäller alla typer av cylindrar med kolvkonstruktion, både broms och kopplingscylindrar.
▼
▼
▼
-
Bromssystem
- Bromssystem: Delar och inkoppling
- Bromsvåg
- Bromscylinder: Välj rätt storlek & gänga på huvudbromscylinder
- Bromskoppling - Konvex eller konkav
- Bromsnipplar (Video)
- Bromsvätska: information
- Carbotech: Välja rätt bromsbelägg
- Hur du luftar bromsar och koppling.
- Installation fördelningsventil
- Kona bromsrör