Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

 

Bränslefilter information

Här går vi igenom de olika filter som finns i ett bränslesystem samt relaterade frågor. Informationen om bränslefilter är uppdelad i följande kategorier:

  1. Olika typer av bränslefilter
  2. Åt vilket håll monteras bränslefiltret (insatsfilter)
  3. Vad innebär 10 micron och 100micron?
  4. När skall ett bränslefilter bytas ut?
  5. Problem med mottryck i bränslefilter
  6. Vad innebär förfilter?
  7. Vart monteras ett bränslefilter?
  8. Hur mycket effekt klarar ett bränslefilter?
  9. Kan man göra rent ett bränslefilter?
  10. Jämför bränslefilter
 
 

1

Olika typer av bränslefilter

Det finns som oftast tre typer av filter i ett bränslesystem. Förfilter, huvudfilter och Spridarfilter.

 
 

Förfilter

Förfilter monteras som det låter -först i systemet, innan bränslepumpen. På en intern bränslepump så monteras det direkt på pumpen. På en extern bränslepump så monteras det på bränsleledningen innan pumpen.

 Vanlig filtrering här är 50-100 micron.

 

Huvudfilter

Detta filter är vad som pratas om när folk nämner bränslefilter. Det sitter på trycksidan mellan bränslepumpen och motorns spridare. Så om man skall byta ett bränslefilter så är det detta som avses.

 Vanlig filtrering här är 8-15 micron.

Det finns två typer (modell) av huvudfilter. Plåtfilter så kallade "spin on" filter samt in line filter. Plåtfilter skruvas av och hela enheten byts. In-line filter har ett insatsfilter som kan bytas ut.

Spridarfilter

Spridarfilter finns enbart för att skydda spridarna från smuts som kan komma vid t.ex service / montering / demontering.

 Många kör utan dessa filter utan problem men det rekommenderas att använda spridarfilter då de ej är en restriktion. ca 8 micron filtrering beroende på vilka filter man använder.

 
 

2

Åt vilket håll monteras ett insatsfilter

Ett insatsfilter i ett bränslefilter monteras oftast så bränslet pressas utifrån och in i filtret. Filterhållaren brukar ha en pil för flödesriktningen men man kan enkelt trycka in ett finger eller mejsel och där det tar stopp är inloppet och där det är "tomt" i mitten är utloppet. Om filtret blir fullt med skräp så kommer det flöda sämre och då kan det vara vanligt att filtret trycks ihop.
 
 

3

Vad innebär 10 micron och 100micron?

1 micron är samma som 0.00003937" eller 0.001mm. 10 micron blir då 0,01mm som är 10gånger större än 1 micron. 100micron är alltså 0,1mm och 100gånger större än 1 micron. När man pratar bränslefilter så är mindre siffra samma som mindre hål som innebär finare / bättre filtrering
 
 

4

När skall ett bränslefilter bytas ut?

Det finns inget rakt svar utan filtret byts helt enkelt i intervaller innan det blir igensatt. Mindre smuts innebär längre intervaller. Även filtertyp påverkar i stor utsträckning. Syntetiska material och pappfilter klarar till exempel inte lika långa intervall som ett rostfritt filter. Förr användes papp och syntetmaterial för att få finare filtrering men nu finns samma möjlighet till fin filtrering med rostfria bränslefilter.
 
 

5

Problem med mottryck i bränslefilter

En vanlig orsak till bränsleproblem är igensatta bränslefilter som hämmar flödet. Det är främst två orsaker som skapar problemet.

  • Filtermaterialet har svällt och hålen som släpper igenom bränslet har blivit mindre.
  • Skräp har samlat i filtret så flödet hämmas
  • En kombination av båda ovan orsaker.
 
 

6

Vad innebär förfilter?

Förfilter monteras som det låter innan bränslepumpen. Detta är ett grövre filter på cirka 150 micron som filtrerar grövre partiklar som kommit med i bränsletanken vid tankning. Detta filter är till för att skydda bränslesystemet mot den västa smutsen. Många eftermarknads installationer använder inget förfilter med gott resultat ändå. Smuts hamnar istället i "huvudfiltret".
 
 

7

Vart monteras ett bränslefilter?

Själva "huvudfiltret" som man bara benämner bränslefilter monteras mellan bränslepump och spridarbrygga / fuel rail. Filtret kan monteras vart som helst mellan bränslepump och fuelrail. Det är plats och servicevänlighet som bestämmer var filtret monteras.
 
 

8

Hur mycket effekt klarar ett bränslefilter?

Detta beror på flera faktorer så som filtermaterial och storlek på filteryta smat anslutnignar. I de flesta fall så har tillverkaren testat detta och skriver tydlig i informationen vilken effekt/flöde som bränslefiltret klarar av.
 
 

9

Kan man göra rent ett bränslefilter?

Nej, gör inte rent ett bränslefilter. Det blir inte bra. Bränslefilter är en servicedetalj och skall bytas ut i intervaller.