Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Olja in turbo

Inkoppling: Motor -> Slangadapter -> Oljeslang -> Slangadapter -> Turbo. Det går även att koppla ett filter eller oljetrycksregulator på oljeslangen.

Motorolja leds genom denna oljeslang till turboaggregatet.

Filtrera

Produkter

I lager

Finns i lager


I lager

Finns i lager


Bygg din egen AN4 oljematningsslang

5 steg till en färdig slang!
I lager

Finns i lager


AN4 oljeRestriktor 0.9mm Olja in

Garrett GT/GTX 25/28/30/35
I lager

Finns i lager


AN4 oljeRestriktor 1.2mm Olja in

Garrett GT/GTX 25/28/30/35
I lager

Finns i lager


Borg warner SXEOlja in adapter AN4

Borg Warner SX-E serien.
I lager

Finns i lager


Olja in restriktor Garret

Garrett GT/GTX 25/28/30/35
I lager

Finns i lager


I lager

Finns i lager


I lager

Finns i lager


Visa fler

Olja in, Oljematning turbo

Vilket oljetryck bör min glidlagrade turbo ha?
Ha mellan 0,7 till 4,6bar. 0,7-1,7bar på tomgång.
Generellt så hålls oljetrycket under ~4,6bar.

Vilket är det minsta rekomenderade oljetrycket på en glidlagrad turbo?
Under 0,7 bar så kan du skada turboaggregatet pga för dålig smörjning

Vilket är max rekomenderat oljetryck för ett glidlagrat turboagregat?
Max rekomenderat oljetryck brukar vara cirka 4,6 bar på glidlagrade turboagregat. Mer än så brukar generera olja i avgassystem och tryckrör. Vissa modeller och installationer klarar mer tryck / flöde men detta ställer höga krav på oljeretur och vevhusventilation.

Vilka saker påverkar oljeflöde till turbon (olja in)?

  • Typ av oljepump
  • Motorvarvtal
  • Motorns oljetryck
  • Temperatur på motorolja
  • Viskositet på motorolja
  • Storlek/längd/kvalite på oljeinlopp
  • Anslutningar till oljeinlopp
  • Oljetryckregulator

Vilka saker påverkar turbons återledningsförmåga av olja?

  • Vevhusventilation
  • Motorolja temperatur
  • Motorolja viskositet
  • Motorns oljenivå
  • Lagerspel på turbons radiallager
  • Storlek på oljeretur
  • Vinkel på oljeretur
  • Mängd inflöde av olja

Varför får man olja i avgassystem och tryckrör?

  • Igensatt/otillräcklig vevhusventilation
  • Motorolja Felaktig temperatur på motorolja som kan göra den tunn och då smiter den igenom radialtätningar med stort spel
  • Motorolja viskositet som kan göra att oljan smiter förbi radialtätningar med stort spel
  • För hög motoroljenivå påverkar vevhusventilation och återledning av turbons olja negativt
  • Lagerspel på turbons radiallager gör så olja lättare passerar ut i avgassystem och tryckrör.
  • Storlek på oljeretur på verkar återledningen i stor grad. För liten innerdiameter blockerar återledningen. Se till att ha minsta diameter som oljereturens hål.
  • Vinkel på oljereturen. För stor vinkel gör att olja inte leder tillbaka till motor ordentligt.

Tips
Oftast så är det inte bara en orsak som ställer till problem. två eller fler orsaker kan tilsammans skapa ett problem. Därför kanske det inte räcker att hitta och lösa bara ett problem.

Tips
Om du fått olja i avgassystemet och löst grundproblemet så kan det fortsätta att ryka en stund efteråt. var därför inte för snabb att avvisa en eventuell lösning du gjort på ett problem.

Pressa dina egna slangar till turbon

Olja in, vatten in och vatten ut. vatten och oljetillförsel.

AN rostfritt

Vi maskinpressar slangar till turbo

Silikonslang till tryckrör

Silikonslang

Aluminiumrör till tryckrör

 

Aluminiumrör rak