Topplockspackning
Multi Layer Steel (MLS) och Cutterring (Cooperring) är två populära versioner av toppackning som används med hög effekt.
Underkategorier
Produkter
Athena cooper ring topplockspackning Mitsubishi EVO IV-VIII 4G63 - 1,25mm / 87,5mm
Cooperring 1,25 / 87,5mm
2-4 dagar
Topplockspackning, Toppackning
Komprimerad tjocklek på topplockspackning? (compressed thickness)
Tjockleken på topplockspackningar anges i kompreimerat läge. Detta är kalkylerat av tillverkaren med de allmnna åtdragningsmoment för den motorn. 1,5mm tjocklek är komprimerad tjocklek med åtdragningsmoment för den bultstorleken.
Montera skärringar till Cooperring topplockspackning?
De ringar som följer med en cooperring topplockspackning vänds med de tre spåren uppåt mot topplocket.
Behöver man plana topplocket vid byte av topplockspackning?
Ja, det bör man alltid göra. Varje gång topplocket tas av efter att det har blivit använt (vamt / kallt) så kommer det behöva ses över. Detta gäller topplock i aluminium.
Behöver blocket planas / toppeckas vid byte av topplockspackning?
Detta är inte ett måste så länge som ytan är plan.
Topplockspackning går sönder
- Är bilen trimmad / mappad kan en eftermarknad topplockspackning behövas
- Topplockspackningkan lätt gå när det blir högt tryck = ”backad” tändning / tidig tändning.
- Det kan vara en spricka i topplocket eller motorblock som gör att packningen går sönder. Denna kanske inte syns utan kommer när det blir varmt och materialet expanderar.
- Fel åtdragningsmoment på topplocksbultar gör att toppackning går sönder. Skall de efterdras? / Ska fett användas?
- Har du original topplockspackning så kan den vara underdimensionerad vid trimmad motor. Då är en MLS packning nästa steg. Denna kräver riktigt plana ytor men tål sedan mycket effekt.
- Det säkraste som tål mest effekt / högst förbränningstryck är en skärringspackning / cooperring topplockspackning