Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Svängningsdämpare

Svängningsdämpare är till för att minska vevaxelns vibrationer, torsion, lagerslitage, remslitage, oljud, spännhjulsslitage och även de anknutna komponenterna t.ex. Generator, styrservo etc.

Här kan du finna svängningsdämpare som klarar en högre effekt än original och skyddar bättre än original.

Metal Jacket: ROSS Erbjuder dessa som instegsdämpare för att möjliggöra en mindre effektökning utan att (I de flesta fall) påverka komponenter runt om kring. Ofta testat för effekter mellan 4-800Hp.

Race Series: ROSS erbjuder dessa som en produkt ägnad åt de som vill trimma och ägna sig mer åt bankörning där i flera fall exempelvis AC inte längre kan drivas med hjälp av multirem och där oftast dämparen är testat upp till 1000Hp.

Gold Series: ROSS erbjuder denna serie för de som vill köra främst på bana eller tävlingsinriktat. Likt Race series försvinner oftast remdriven AC på många av dessa och många av dem klarar 1000+Hp.

Filtrera

Visa utökade filter

Produkter


Kan jag byta trigger?
Ja du kan skriva bort trigger eller beställa en remskiva med annan typ av trigger. Du kan även montera din egen trigger som du anpassar efter svängningsdämparen.

Vilken triggersensor kan jag använda?
Du kan använda vilken sensor som helst som kan läsa från en ståltrigger.

Indikationer på att du behöver byta svängningsdämpare: 
1: Sprickor i gummi
2: Delar av gummit saknas
3: Tydliga kontaktmärken (T.ex. i slitsade hål)
4: Rost på dämparen
5: Att multiremmar hoppar av/spårar ur regelbundet.

Går det kontrollera om den behöver bytas mer än visuellt?
Måla ett sträck tvärs över dämparen, har sträcket flyttat sig mellan ytorna (Metall/gummi) så behöver den bytas.

Skall bulten som håller svängningsdämparen också bytas?
Svar ja. Bulten är en sträckbult som inte bör användas flertal gånger eftersom den är försvagad och har annat mått än original.

Skall monteringspasta användas?
Svar ja. Antikärvpasta eller annan specifikt ämnat fett/pasta skall användas på vevaxeln för att hämna korrosion och att dämparen kärvar vid montering/demontering.

Skall svängningsdämparen dras i moment?
Svar ja. Följ alltid tillverkarens eller OEM rekommendationer beroende på om du använder OEM svängningsdämpare eller eftermarknads. OBS notera, kärvar dämparen så får du lätt fel moment och säkerställ att ytorna är rena och fina.

Hur demonterar jag remskivan?
Vid användning av avdragare kontrollera noggrant ingreppet mot svängningsdämparen för att inte skada gummikärnan och dämparen försämras.
Använd de anpassade skruvhål/fästpunkter/ingreppet som är rekommenderad av tillverkaren.

Hur vet jag vilken längd jag skall ha på min rem?
Tipps från oss: Dra ett snöre mellan de löphjul/komponenter där remmen skall gå, klipp sedan snöret och mät längden.