Stort lager | # Egen utveckling | Kunskap

Katalysator

Modell Fler hål (300cell) ger bättre avgasrening men sämre flöde och mer mottryck. Färre hål (100cell) ger sämre avgasrening men bättre flöde vid tuning.

Anslutning Storlek på in och utlopp. Det kan även vara koniska ändar som steglöst kan anpassas till olika storlekar mot avgassystemet.

Läs mer om avgassystem här.

Filtrera

Visa utökade filter

Produkter

Visa fler

Katalysator, Kat

Vad skiljer 100 vs 200 vs 300 celler på en katalysator?
Celler räknas i antal per tum.
Färre celler = Bättre flöde = sämre reningsgrad =Sämre ljuddämpning
Mer celler = Sämre flöde = bättre reningsgrad = Bättre ljuddämpning

Sportkatalysator vs racekatalysator?
Generellt så kallas 100celler per tum för racekatalysator. 200 och 300 celler per tum brukar kallas sportkatalysator.

Välja storlek på katalysator?
Finns plats så välj en så stor kroppsdiameter som möjligt på din katalysator för att uppnå bästa möjliga flöde.

Välja anslutning på katalysator?
Vanligast är katalysatorer med konade ändar för svetsning. Men även muffar för att klämma fast katalysatorn finns.

Kan en vanlig katalysator användas på diesel?
Nej, det är olika typer. En katalysator för bensin kan ej användas till diesel.

Dieselkatalysator (DOC - Diesel Oxidation Catalyst)
En dieselkatalysator är utformad för att reducera skadliga gaser, som kolmonoxid (CO), kolväten (HC) och vissa organiska partiklar som finns i dieselavgaser.

Dieselpartikelfilter (DPF - Diesel Particulate Filter)
Ett dieselpartikelfilter är specifikt utformat för att fånga och avlägsna fasta partiklar (sot) från avgaserna, som bidrar till luftförorening och är hälsoskadliga.

Rengöring av dieselpartikelfilter
Filtret är en fysiskt porös struktur med små kanaler som fångar partiklarna när avgaserna passerar igenom. När filtret börjar bli fullt genomgår det en regenereringsprocess

Passiv regenerering
Fordonet körs under längre tid vid högre varvtal och motortemperatur (t.ex. vid motorvägskörning). Under dessa förhållanden når avgaserna en tillräckligt hög temperatur för att sotpartiklarna ska förbrännas automatiskt.

Aktiv regenerering
Motorn höjer då temperaturen i DPF genom att tillföra extra bränsle, vilket förbränner sotet.

Sänk temperaturen i motorutrymmet med bra värmeskydd!

MARKNADSNYHET !

Tätade rostfria v-bandsklämmor med styrning. -Högsta kvalitè.

 

V-bandsklämma

NY VERSION ! Flexrör av högsta kvalitè 2,5" - 4"
Stort lager ! Vi har även avgasdelar i 4" (102mm) och 5" (127mm)

Lambdamutter och svetsnipplar

 

Svetsanslutningar